0 – 12ΜΗΝΩΝ
- Το μωρό αντιδρά στους ήχους, κοιτάζει ή στρέφει το κεφάλι του προς την πηγή παραγωγής ήχου.
 
- Χαμογελάει όταν του μιλάτε.
 
- Αναγνωρίζει οικείες και γνώριμες φωνές.
 
- Μιμείται και παράγει απλούς ήχους.
 
- Χρησιμοποιεί κυρίως τα φωνήματα / π / , /μπ/ , / μ / και / ν / κατά το βάβισμά του.
 
- Χρησιμοποιεί διαφορετικό είδος κλάματος για να εκφράσει διαφορετικές ανάγκες – επιθυμίες.
 
- Παράγει ήχους ή χρησιμοποιεί χειρονομίες για να καταδείξει πράγματα που θέλει.
 
- Οι ήχοι που παράγει ποικίλουν σε συχνότητα και ένταση.
 
- Κατανοεί απλές εντολές ( π.χ. έλα. κάτσε, κοίτα ).
 
- Κατανοεί και αντιλαμβάνεται το ‘όχι’ και το ‘μη’.
 
- Καταλαβαίνει και ανταποκρίνεται στο όνομά του.
 
- Χρησιμοποιεί και μιμείται μεγαλύτερη ποικιλία ήχων.
 
- Αναγνωρίζει ονόματα οικείων αντικειμένων ( π.χ. νερό, γάλα. παπούτσι).
 
- Λέει ‘μαμά’ και ‘μπαμπά’ λειτουργικά.
 
- Παρατηρείται επιτονισμός στο βάβισμά του.
 
- Χρησιμοποιεί πιο συχνά φωνήματα αντί για κλάμα για να τραβήξει την προσοχή των άλλων.
 
- Αρχίζει να μετατρέπει το βάβισμά του σε νεολογισμούς.
 
- Έχει ένα λεξιλόγιο από 1 έως 3 λέξεις.
 
12 – 24 ΜΗΝΩΝ
- Κατανοεί κυρίως απλές και μερικές διπλές εντολές καθώς και μικρές προτάσεις.
 
- Έχει ένα λεξιλόγιο από 3 έως 20 λέξεις , κυρίως ουσιαστικά.
 
- Κάνει μικρές προτάσεις 2 λέξεων ( π.χ. ‘μαμά γάλα’ ).
 
- Κάνει συνδυασμό χειρονομιών και φωνημάτων.
 
- Ζητάει επιθυμητά αντικείμενα
 
- Μιμείται κυρίως την πρώτη συλλαβή σύνθετων και μεγάλων λέξεων.
 
- Καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας μόνος του παράγει ακατάληπτο λόγο.
 
- Χρησιμοποιεί πολύ περισσότερες λέξεις από ότι νεολογισμούς.
 
- Έχει ένα παθητικό λεξιλόγιο περίπου 300 λέξεων.
 
- Αρχίζει να κάνει συνδυασμό ουσιαστικών και ρημάτων ( μικρές προτάσεις 2-3 λέξεων).
 
- Αρχίζει να χρησιμοποιεί αντωνυμίες ( εγώ, μου ).
 
- Κάνει χρήση σωστού επιτονισμού στις ερωτήσεις.
 
- Απαντάει σε ερωτήσεις τύπου : « Τι είναι αυτό; »
 
- Απολαμβάνει να ακούει παραμύθια και ιστορίες.
 
- Αναγνωρίζει 5 μέρη του σώματός του.
 
- Εκτελεί και κατανοεί διπλές εντολές.
 
- Λέει το όνομά του.
 
- Ο λόγος του είναι 23-50% καταληπτός από αγνώστους και μη εξοικειωμένους με το παιδί ακροατές.
 
2 – 3 ΕΤΩΝ
- Ο λόγος του είναι 50 – 75 % καταληπτός.
 
- Αντιλαμβάνεται ποσοτικές έννοιες όπως ‘ένα’ και ‘όλο’.
 
- Ζητάει αντικείμενα με το όνομά τους.
 
- Απαντάει σε κάποιες κλειστού τύπου ερωτήσεις.
 
- Κατονομάζει ολοένα και περισσότερα καθημερινά αντικείμενα.
 
- Καταδεικνύει εικόνες σε βιβλία όταν του ζητηθεί.
 
- Αναγνωρίζει αρκετά μέρη του σώματός του.
 
- Απαντάει σε απλές ερωτήσεις.
 
- Κάνει ερωτήσεις 1 ή 2 λέξεων.
 
- Κάνει προτάσεις 3 – 4 λέξεων.
 
- Χρησιμοποιεί κάποιες προθέσεις και άρθρα, ενικούς – πληθυντικούς και αρνήσεις ‘ όχι ’ ‘μη’.
 
- Κατανοεί το ‘γιατί’, ‘πόσο’ και ‘ποιανού’.
 
- Έχει ένα ενεργητικό λεξιλόγιο 50 έως 250 λέξεων.
 
- Έχει ένα παθητικό λεξιλόγιο 500 έως 900 λέξεων.
 
- Παράγει σωστά τα φωνήεντα.
 
- Συχνά παραλείπει σύμφωνα σε μέση θέση.
 
3 – 4 ΕΤΩΝ
- Αντιλαμβάνεται τη λειτουργία αντικειμένων.
 
- Αντιλαμβάνεται βασικές έννοιες ( π.χ. μικρό, μεγάλο, μέσα, έξω).
 
- Εκτελεί σύνθετες εντολές.
 
- Ρωτάει και απατάει σε ερωτήσεις «Ποιος» «Τι» «Που».
 
- Συχνά κάνει ερωτήσεις και ζητάει λεπτομερείς απαντήσεις.
 
- Εκφράζει τα συναισθήματά του μέσω του λόγου.
 
- Κάνει προτάσεις 4 – 5 λέξεων.
 
- Μπορεί να επαναλάβει προτάσεις που περιέχουν 6 έως 13 συλλαβές.
 
- Αναγνωρίζει αντικείμενα από το όνομά τους.
 
- Συνειδητοποιεί το παρελθόν και το μέλλον.
 
- Έχει ένα ενεργητικό λεξιλόγιο 800 έως 1500 λέξεις.
 
- Έχει ένα παθητικό λεξιλόγιο 1200 έως 2000 λέξεις.
 
- Μπορεί να μην κάνει καλό συγχρονισμό αναπνοής – φώνησης .
 
- Χρησιμοποιεί γκριμάτσες κατά την ομιλία του.
 
- Ψιθυρίζει.
 
- Καταφέρνει και παράγει το 50% των συμφώνων.
 
- Ο λόγος του είναι κατά 80% καταληπτός από τρίτους.
 
- Κάνει σχετικά καλή χρήση συντακτικών και γραμματικών κανόνων.
 
- Μπορεί να τοποθετήσει 2 γεγονότα σε σωστή χρονολογική σειρά.
 
- Εμπλέκεται σε μεγάλης διάρκειας διάλογο.
 
4 ΕΤΩΝ και άνω
- Αναγνωρίζει 1έως 3 χρώματα.
 
- Μετράει σειριακά – μηχανικά έως το 10.
 
- Έχει ένα ενεργητικό λεξιλόγιο 900 έως 2000 λέξεων.
 
- Έχει ένα παθητικό λεξιλόγιο 2800 λέξεων.
 
- Κάνει σωστή χρήση γραμματικών και συντακτικών κανόνων.
 
- Χρησιμοποιεί προτάσεις 4 έως 8 λέξεων.
 
- Απαντάει σε πολύπλοκες ερωτήσεις.
 
- Απαντάει σε ερωτήσεις για την λειτουργικότητα των αντικειμένων
 
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου