27 Μαρτίου 2011

Φυσιολογική γλωσσική ανάπτυξη παιδιού

  0 – 12ΜΗΝΩΝ

  • Το μωρό αντιδρά στους ήχους, κοιτάζει ή στρέφει το κεφάλι του προς την πηγή παραγωγής ήχου.
  • Χαμογελάει όταν του μιλάτε.
  • Αναγνωρίζει οικείες και γνώριμες φωνές.
  • Μιμείται και παράγει απλούς ήχους.
  • Χρησιμοποιεί κυρίως τα φωνήματα / π / , /μπ/ , / μ / και / ν / κατά το βάβισμά του.
  • Χρησιμοποιεί διαφορετικό είδος κλάματος για να εκφράσει διαφορετικές ανάγκες – επιθυμίες.
  • Παράγει ήχους ή χρησιμοποιεί χειρονομίες για να καταδείξει πράγματα που θέλει.
  • Οι ήχοι που παράγει ποικίλουν σε συχνότητα και ένταση.
  • Κατανοεί απλές εντολές ( π.χ. έλα. κάτσε, κοίτα ).
  • Κατανοεί και αντιλαμβάνεται το ‘όχι’ και το ‘μη’.
  • Καταλαβαίνει και ανταποκρίνεται στο όνομά του.
  • Χρησιμοποιεί και μιμείται μεγαλύτερη ποικιλία ήχων.
  • Αναγνωρίζει ονόματα οικείων αντικειμένων ( π.χ. νερό, γάλα. παπούτσι).
  • Λέει ‘μαμά’ και ‘μπαμπά’ λειτουργικά.
  • Παρατηρείται επιτονισμός στο βάβισμά του.
  • Χρησιμοποιεί πιο συχνά φωνήματα αντί για κλάμα για να τραβήξει την προσοχή των άλλων.
  • Αρχίζει να μετατρέπει το βάβισμά του σε νεολογισμούς.
  • Έχει ένα λεξιλόγιο από 1 έως 3 λέξεις.

12 – 24 ΜΗΝΩΝ

  • Κατανοεί κυρίως απλές και μερικές διπλές εντολές καθώς και μικρές προτάσεις.
  • Έχει ένα λεξιλόγιο από 3 έως 20 λέξεις , κυρίως ουσιαστικά.
  • Κάνει μικρές προτάσεις 2 λέξεων ( π.χ. ‘μαμά γάλα’ ).
  • Κάνει συνδυασμό χειρονομιών και φωνημάτων.
  • Ζητάει επιθυμητά αντικείμενα
  • Μιμείται κυρίως την πρώτη συλλαβή σύνθετων και μεγάλων λέξεων.
  • Καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας μόνος του παράγει ακατάληπτο λόγο.
  • Χρησιμοποιεί πολύ περισσότερες λέξεις από ότι νεολογισμούς.
  • Έχει ένα παθητικό λεξιλόγιο περίπου 300 λέξεων.
  • Αρχίζει να κάνει συνδυασμό ουσιαστικών και ρημάτων ( μικρές προτάσεις 2-3 λέξεων).
  • Αρχίζει να χρησιμοποιεί αντωνυμίες ( εγώ, μου ).
  • Κάνει χρήση σωστού επιτονισμού στις ερωτήσεις.
  • Απαντάει σε ερωτήσεις τύπου : « Τι είναι αυτό; »
  • Απολαμβάνει να ακούει παραμύθια και ιστορίες.
  • Αναγνωρίζει 5 μέρη του σώματός του.
  • Εκτελεί και κατανοεί διπλές εντολές.
  • Λέει το όνομά του.
  • Ο λόγος του είναι 23-50% καταληπτός από αγνώστους και μη εξοικειωμένους με το παιδί ακροατές.

2 – 3 ΕΤΩΝ

  • Ο λόγος του είναι 50 – 75 % καταληπτός.
  • Αντιλαμβάνεται ποσοτικές έννοιες όπως ‘ένα’ και ‘όλο’.
  • Ζητάει αντικείμενα με το όνομά τους.
  • Απαντάει σε κάποιες κλειστού τύπου ερωτήσεις.
  • Κατονομάζει ολοένα και περισσότερα καθημερινά αντικείμενα.
  • Καταδεικνύει εικόνες σε βιβλία όταν του ζητηθεί.
  • Αναγνωρίζει αρκετά μέρη του σώματός του.
  • Απαντάει σε απλές ερωτήσεις.
  • Κάνει ερωτήσεις 1 ή 2 λέξεων.
  • Κάνει προτάσεις 3 – 4 λέξεων.
  • Χρησιμοποιεί κάποιες προθέσεις και άρθρα, ενικούς – πληθυντικούς και αρνήσεις ‘ όχι ’ ‘μη’.
  • Κατανοεί το ‘γιατί’, ‘πόσο’ και ‘ποιανού’.
  • Έχει ένα ενεργητικό λεξιλόγιο 50 έως 250 λέξεων.
  • Έχει ένα παθητικό λεξιλόγιο 500 έως 900 λέξεων.
  • Παράγει σωστά τα φωνήεντα.
  • Συχνά παραλείπει σύμφωνα σε μέση θέση.

3 – 4 ΕΤΩΝ

  • Αντιλαμβάνεται τη λειτουργία αντικειμένων.
  • Αντιλαμβάνεται βασικές έννοιες ( π.χ. μικρό, μεγάλο, μέσα, έξω).
  • Εκτελεί σύνθετες εντολές.
  • Ρωτάει και απατάει σε ερωτήσεις «Ποιος» «Τι» «Που».
  • Συχνά κάνει ερωτήσεις και ζητάει λεπτομερείς απαντήσεις.
  • Εκφράζει τα συναισθήματά του μέσω του λόγου.
  • Κάνει προτάσεις 4 – 5 λέξεων.
  • Μπορεί να επαναλάβει προτάσεις που περιέχουν 6 έως 13 συλλαβές.
  • Αναγνωρίζει αντικείμενα από το όνομά τους.
  • Συνειδητοποιεί το παρελθόν και το μέλλον.
  • Έχει ένα ενεργητικό λεξιλόγιο 800 έως 1500 λέξεις.
  • Έχει ένα παθητικό λεξιλόγιο 1200 έως 2000 λέξεις.
  • Μπορεί να μην κάνει καλό συγχρονισμό αναπνοής – φώνησης .
  • Χρησιμοποιεί γκριμάτσες κατά την ομιλία του.
  • Ψιθυρίζει.
  • Καταφέρνει και παράγει το 50% των συμφώνων.
  • Ο λόγος του είναι κατά 80% καταληπτός από τρίτους.
  • Κάνει σχετικά καλή χρήση συντακτικών και γραμματικών κανόνων.
  • Μπορεί να τοποθετήσει 2 γεγονότα σε σωστή χρονολογική σειρά.
  • Εμπλέκεται σε μεγάλης διάρκειας διάλογο.

4 ΕΤΩΝ και άνω

  • Αναγνωρίζει 1έως 3 χρώματα.
  • Μετράει σειριακά – μηχανικά έως το 10.
  • Έχει ένα ενεργητικό λεξιλόγιο 900 έως 2000 λέξεων.
  • Έχει ένα παθητικό λεξιλόγιο 2800 λέξεων.
  • Κάνει σωστή χρήση γραμματικών και συντακτικών κανόνων.
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις 4 έως 8 λέξεων.
  • Απαντάει σε πολύπλοκες ερωτήσεις.
  • Απαντάει σε ερωτήσεις για την λειτουργικότητα των αντικειμένων              
                                                                                                                                                             (Βασισμένο στο βιβλίο “ From birth to 5 years”, Mary D. Sheridan)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου